Puantilizm, 19. Yüzyıl sonlarında ve 20. Yüzyıl başlarında sanat dünyasına katılmıştır.
Fransız Neo-empresyonist (yeni izlenimci) ressamların bu tekniği yaygın olarak kullandığı görülür.
Bu teknik ile yapılan resimlerde küçük renk noktaları birleşerek bir bütün oluşturur ve izleyicide illüzyon etkisi bırakır.
Puantilizm kelimesi ilk olarak 1880’li yıllarda sanat eleştirmenleri tarafından kullanılmıştır.
O zamanlarda bu teknik ile alay edilmek için kullanılmıştır.
Puantilizm, eleştirmen tarafından ‘’Renkli konfeti’’ olarak ifade edildiği de görülmüştür. Fakat şimdiki anlamı eski alay etme anlamını taşımamaktadır.
Yazıya devam etmeden önce, Serra Özilhan’ın eserlerini keşfetmek için hemen linke tıkla!
Puantilizim (Noktacılık) Nedir?
Puantilizm resimlerinde kullanılan farklı noktalar birbiriyle tuval üzerinde birleşir, oluşmaya başlayan illüzyon ile noktalar beynimizde bütünleşir.
Sanatçının kendisini ifade etmesinin yanında izleyici olan kişinin de görevi vardır.
Yazıya kısa bir ara verip, Selin Küngerü’nün “Dönüş 6, 80 x 90” adlı puantilist eserini keşfetmeye ne dersin?
Sanatçının kullandığı noktaları bir bütün haline getirmek izleyicinin görme biçimine ve algısına aittir.
Hem bir sanat akımı hem de bir teknik olarak adlandırılmasının nedeni de sanatçının noktaları biçimlendirmesi ve renkleri birbirine karıştırmadan kullanmasıdır.
Puantilizm Akımında Renk Teorisi Önemi
Noktaların birbiriyle bütünleşmesi ve izleyicinin resmedilen mesajı doğru algılayabilmesi için renk kullanımı önemlidir.
Puantilizm akımında, bir renge değil rengi oluşturan diğer renklerin birleşimine odaklanılır.
Örneğin; mor rengi yerine mavi ve kırmızının birleşimine odaklanmak amaçtır.
İmren Aslan’ın puantilist çalışmasını keşfetmek için hemen tıkla!
Sanatçının renkleri ustaca kullanabilmesi için renk teorisi hakkında iyi bir eğitim alması gerekir.
Bu tekniği kullanan bir sanatçının gözünden bakarsak; renkler, renk paletinde değil de noktaların birleşmesiyle anlam ifade etmeye başlar.
Çünkü sanatçı saf ve karıştırılmamış renkler ile kullandığı zemine noktaları aktarır. Gerisi yukarıda bahsettiğimiz gibi izleyicinin algısına ve bakış açısına kalır.
Kadriye Gedik’in “Mavi ve Özgür, 30 x 30” adlı puantilist eserini keşfetmeye ne dersin?
Bu akıma ait yani bu tekniği kullanan ünlü ressamlar vardır.
Georges Seurat, Paul Signac, Camille Pissarro, Henri-Edmond Cross, Georges Lemmen, Maximilien Luce, Anna Boch, Jo Koster, Hippolyte Petitjean, Alfred Wiiliam Finch ve birçok sanatçının bu tekniği benimsedikleri ve kullandıkları görülür.
1890’lı yıllardaki Puantilizim eserleri günümüzde değişim göstermektedir. Amaç ve teknik hala aynı olsa da görünüşlerinde farklılık kolay fark edilmektedir.
Çağdaş Puantilizim sanatçıları; Miguel Endara, Ana Enshina, Jihyun Park, Yayoi Kusama, Herb Williams, Kyle Leonard gibi sanatçılar örnek verilebilir.
‘’ Puantilizm benim için bir delilik yöntemidir.’’ diyerek tekniğe atıfta bulunur sanatçı Kyle Leonard.
Sanat dünyasına adım atmak ister misin? Hemen linke tıklayarak keşfedebilirsin!
Bir yanıt yazın